با بیماری کرونا چه کنیم

چند روزى است، همه ما شاهد بوق و كرناى پرشتاب و تنش زا در وصف ويروسك نا خوانده اى به نام كرونا هستيم!
ترديدى نيست كه همه ويروسهاى عفونى مى توانند به طور جدى آسيب زا باشند. همين است كه تقويت ايمنى و مصونيت سلولى، آمادگى هاى زيستى و روانى در مقابله با اين ويروسها امرى است بسيار حياتى.
ليكن در اين رهگذر، نشر بسيارى از پيامهاى صوتى و تصويرى تنش آفرين، با هدف توليد اضطراب فراگير، ايجاد ناامنى روانى، نگرانى عمومى و كلافگى فكرى در بين اقشار مختلف مردم، به ويژه خانواده ها، كودكان و نوجوانان علاوه بر آنكه، آرامش مردم را مختل نموده و اعتماد به نفس و احساس خود ارزشمندى آنان را تضعيف می نمايد، باعث سستى سيستم ايمنى شده و آمادگى روانى و نشاط و سر زندگى ايشان را به طور چشمگيرى كاهش میدهد.
به سخن ديگر، اضطراب و تنيدگى هاى روانى حاصل از پيامهاى پر تهديد و تبليغات تنش زا و بعضاً مغرضانه كه عموماً در خارج از كشور براى ايجاد ناامنى روانى و واكنش هاى حاد هيجانى در مخاطبان توليد و نشر مى يابد، يقينا در كوتاه مدت و بلند مدت ، بيش از ويروس كرونا سلامت زيستى و روانى و پويايى اجتماعى انسان را متأثر نموده و احساس خود باورى و انگيزه تلاشمدارى را كاهش مى دهد.
يقيناً، اضطراب، ناامنى درونى، حاكم شدن احساس نااميدى بر انديشه و روان انسان، به تدريج كنشهاى ذهنى و حافظه را دچار اختلال نموده و سيستم ايمنى بدن را متأثر مى نمايد. اضطراب شديد، فرايند گردش طبيعى خون و جريان تنفسى را دچار نارسايى نموده و غدد درون ريز و برون ريز را مختل و زمينه هاى احتمال سكته هاى قلبى و مغزى را مضاعف مى كند در حقيقت، آرامش، سرمايه بى بديل حيات زيستى و روانى انسان است، بدون ترديد، در شرايط بحران، تقويت آرامش روانى مردم از بيشترين اهميت برخوردار است. ايجاد هر گونه تنش و تعارض تحميلى و افزايش اضطراب و تزلزل در آرامش خانواده ها ، رفتارى ناصواب و نابخردانه خواهد بود.
پر واضح است، در شرايط فعلى، حفظ آمادگى هاى كامل براى مقابله با پديده ناميمون كرونا، امرى است كاملا ضرورى. در اين مهم، رعايت اصول بهداشتى، تغذيه مناسب، خواب آرام شب هنگام، حضور كمتر در بين جمعيت ها، پرهيز از دست دادن ها و روبوسى ها، شستن مرتب دست ها، نوشيدن مايعات فراوان به ويژه آب گرم و چاى كم رنگ مى تواند بسيار مؤثر واقع گردد، شايان ذكر است كه نوشيدن مكرر آب خيلي گرم زمينه شستشوى دهان و گلو، ريه ها

و شش ها و روده ها را فراهم نموده و به طور قابل ملاحظه اى فرصت لانه گزينى و خوش نشينى از ويروس تاجدار كرونا در بدنمان سلب مى شود.
و در نهايت، حفظ آرامش و نشاط معنوى، گشاده رويى و مثبت انديشى ، تأليف قلوب و اميد آفرينى، نيايش و توكل به خالق عليم و حكيم و قدير، ما را در مقابله با آفات آسيب زا و ويروس كرونا پر توفيق خواهد نمود.

خالق مهربان ياورتان

نویسنده و تایید کننده مطالب سرکار خانم قاسمیان مشاور و نماینده بهداشت محترم آموزشگاه


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20