شيوه هاي موثر مطالعه و يادگيري

1. تغيير متناوب مكان مطالعه و درس خواندن:

اگرچه بسياري از دانشجويان به مطالعه در كتابخانه شديدا معتقد هستند، اما دانشمندان علم ادراك بر اين باورند تغيير متناوب محيط مطالعه براي يادگيري بسيار موثر است. چرا كه حافظه انسان بر اساس موقعيت و مكان شكل ميگيرد در نتيجه تغيير محيط مطالعه، ميزان به خاطر سپردن چيزهايي كه ياد گرفته ايد را افزايش خواهد داد.

2. مطالعه و انجام تكاليف گروهي:

هيچ وقت قدرت همكلاسان و هم گروه هاي خود را دستكم نگيريد. به ويژه وقتي كه برروي يك مسئله دشوار كار مي كنيد. تقسيم مسووليت يكي از راه هاي موثر جهت فائق آمدن بر مشكلات و كاهش حجم كاري و درسي مي باشد و به شما اطمينان مي دهد كه درس را بهتر بفهميد. اين فعاليت گروهي ممكن است حتي منجر به پيدا كردن يك دوست جديدشود.

3.استفاده از كارت هاي فلش:

بعضي وقت ها بهترين شيوه، همان شيوه اي است كه هميشه از آن استفاده مي شود .درست است كه كارت هاي فلش قديمي هستند اما هنوز وسايل خوب و قابل اتكايي هستند. نوشتن نكته ها، تعاريف و توضيحات بيش از يك بار، به نقش بستن اطلاعات در حافظه كمك مي كنند. ضمن اينكه اين كارت ها يك وسيله بسيار عالي جهت يادآوري و تداعي تعریفهامي باشند.

4. امتحان دادن:

هر چقدر هم كه از امتحان تنفر داشته باشيد اما مطالعات نشان مي دهد يك ارزشيابي جدي مانند امتحان نه تنها مؤيد ميزان دانش دانشجويان است بلكه مي تواند كيفيت و ارزش علمي دانشجويان را نيز افزايش دهد. آزمون هاي متناوب به يادگيري دوباره و به خاطر آوردن اطلاعات ما كمك مي كند، ضمن اينكه در هنگام آماده شدن براي امتحانات نهايي تازه به ارزش و عملكرد امتحانات طول ترم پي مي بريم.

5. خوابيدن:

يك ذهن خسته، ذهني كند است. پس به اندازه كافي بخوابيد و شاهد افزايش معدل درسيخود باشيد.

6. خود را در هيچ گروه يا دست هاي قرار ندهيد:

دانشجويان اغلب خود را در يك دسته خاص طبقه بندي مي كنند. به عنوان مثال خود را دانشجوي داراي هوش ديداري يا داراي هوش شنيداري قلمداد مي كنند يا اينكه برخي معتقدند طرفچپ مغزشان فعال تر است يا برخي بر اين باورند كه طرف راست مغزشان فعال تر است. تحقيقات نشان مي دهد كه اين طبقه بندي ها به ميزان زيادي همراه با خطاست. بهترين شيوه اين است كه به جاي نگراني درباره اينكه در كجاي فرآيند يادگيري قرار داريد، ناسب ترين شيوه يادگيري را مطابق با توانايي هاي خود پيدا كنيد.

7. حضور در كلاس:

شايد اين مسئله بديهي و واضح باشد. اما سخنراني هاي طولاني استادان و زمان شروع كلاس هادر ساعات اوليه صبح، اغلب باعث شده شركت در كلاس تا حدودي سليق هاي و دلبخواهي شود.بهترين شيوه براي آمادگي در امتحانات، حضور در كلاس درس مي باشد. در اين صورت مي توانيد با سلسله مراتب درسي آشنا شده و از مطالبي كه از آنها امتحان گرفته مي شود،مطلع شويد.

8.خود را غرق جزوه ها و منابع درسي متعدد نكنيد:

با توجه به اين ضرب المثل قديمي كه كيفيت بهتر از كميت است، يافته هاي دانشمندان نشانمي دهد غرق شدن در خيل عظيم جزوه ها و كتاب هاي درسي متعدد شيوه موثري براي يادگيري نيست. بلكه بهترين شيوه تمركز بر روي يك موضوع و وقت گذاشتن بر روي آن تا زمان تسلط كامل بر روي مطالب موجود در آن كتاب مي باشد. هميشه سعي كنيد كمتر بين موضوعات مختلف گشته ومنبع خود را تغيير دهيد. به عبارت ساده تر از اين شاخ به آن شاخ نپريد در اين صورت كمتر خسته شده و بيشتر ياد م يگيريد.

9. منظم باشيد:

تنها چيزي كه از داشتن يك ضر ب الاجل زماني بدتر است، از دست دادن اين ضرب الاجل مي باشد. پس سعي كنيد هميشه منظم باشيد و از تعلل و به تعويق انداختن وظايف خوداج تناب كنيد.

 

تهیه کننده و تایید کننده مطلب سرکار خانم قاسمیان مشاور محترم آموزشگاه


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20